Prosjekt: Marin forsøpling

I høst har vi startet et nytt prosjekt for å holde Bjørnsund rent! Hver uke legger det seg mer og mer søppel i fjæresteinene, og det vil vi gjøre noe med. Marin forsøpling er skadelig for alt liv i og ved havet; fra plankton til fisk, pattedyr og fugler. Dyr som spiser plast kan få en falsk metthetsfølelse, og sulter i hjel – selv om de spiser. Det kan også hemme tarmfunksjoner, og dyrene kan dø av forstoppelse. I tillegg kan både fisk og fugler sette seg fast i avfall, for eksempel gamle garn og liner som har blitt stående i havet, eller i annet søppel som flyter rundt. Det er umulig å vite hvor søppelet kommer fra, og det kan ha reist langt før det blir skylt på land på Bjørnsund. Noe blir dumpet på havet med vilje, mens noe blåser vekk eller blir tatt med av floa. Det vi vet er at norske strender tilføres minst 36 000 tonn avfall hvert år. Trykk her for å lese mer om marin forsøpling.

Gjennom organisasjonen Hold Norge rent har vi fått både søppelsekker og fine hansker, og med 70-80 elever i arbeid hver uke kan vi gjøre en god innsats for å holde strendene her ryddige! Dessverre kommer det stadig mer avfall, så vi har nok å holde på med en stund fremover. I uke 42 startet vi prosjektet. Under fjæreekskursjonen på torsdag fikk elevene utdelt søppelposer, og gruppa som samlet mest søppel fikk fine t-skjorter fra Hold Norge rent . Det tok ikke lang tid før søppelposene var fylt og måtte byttes ut med større søppelsekker, og etter en time hadde vi fylt åtte søppelsekker! Og fortsatt var det mer å ta… Det er ikke tvil om at dette er et nødvendig prosjekt, og vi ser frem til å fortsette og til å videreutvikle dette prosjektet!