Dagene flyr av sted, og igjen er det fredag og tid for å sende hjem et nytt Bjørnsund-kull! Denne uka har Nordbyen og Isfjorden skoler vært her, og Hustad skole var innom på tredagers-leir. Været har vært svært skiftene, så vi har fått testet regntøyet godt (de fleste er fornøyde, noen litt mindre) og elevene har blitt sterke roere takket være solid motvind og godt pågangsmot!

Tirsdag var været bedre enn forventet, og alle kom seg til Søre Bjørnsund etter å ha satt garn og teiner. Der fikk elevene omvisning, høre historier om kjipe lærere, om væreiere og molo-løping, og vi avsluttet selvsagt med uttasundsrugby! Det var varierende fiskelykke på havfiske med Nonstind, men sammenlagt ble det grei fangst med både makrell, sei og torsk.

Tirsdag kveld sovnet vi til mye vind, og onsdagen startet likt. Det ble en spennende tur for å dra garn og teiner, men vi fikk opp alt til slutt, selv om det ble garn i propellen og roing i sterk motvind! Vi fikk noen krabber, lyr, torsk og en breiflabb. Etter lunsj sendte vi elevene til Bud hvor de fikk omvisning på kystfortet på Ergan. Turen over var litt humpete, men det gjorde ikke noe for elevene som lot som de var på tusenfryd!

Fjæreekskursjonen på torsdag var en suksess, og vi fant nye arter til å ha i akvariet, blant annet en buskesnegl! Til sammen fant elevene over 20 arter, det må være ny rekord. Etter lunsj tok vi med oss elevene over moloen til fyret på Moøya, og underveis fikk de høre historier om forlis og stormer som har preget befolkningen på Bjørnsund i alle år. På toppen av Moøya er det fin utsikt ut til Galleskjæra, hvor Rokta gikk på grunn for 80 år siden, og elevene satt lutter øre da de fikk høre historien om de dramatiske dagene og nettene.

På kvelden samlet vi alle sammen inne på undervisningsrommet, og spente elever fikk endelig høre historien om Bua-Marit. Det var både trist og skummelt, og noen grudde seg nok litt til å gå ut i mørket etterpå. Heldigvis hadde Roger og Jittima stekt sveler til alle mann, så da var Bua-Marit fort glemt!

Nå øser regnet ned, vi på leirskolen gjør klart for neste ukes gruppe, og elevene er i full sving med utvask. Snart kommer Øybjørn og henter første gruppe, og vi takker for uka som har vært!