Uke 34: Sunndal

Ålvundfjord, Gjøra, Løykja, Sande og Tredal skole startet skoleåret med leirskole på Bjørnsund. De kom med buss og ble skysset over av Buamarit (båten, heldigvis). Der ble det tatt imot, og vist rundt på øya før ro-eksamen sto for tur. Alle besto, så på fritida ble båtene mye brukt!

Tirsdag var været litt skiftende, og elevene fikk prøve seg som fiskere på havet. Det ble ikke så mye fisk, men noen elever sørget i alle fall for at krabbene ble matet… I tillegg ble det satt garn og teiner, og elevene fikk se utkikstårnet på Hammarøya!

Onsdag dro vi vegna. Fiskene har nok fortsatt sommerferie, så det ble ingen storfangst, men vi fikk ulike leppefisker, en lomre, torsk og hyse. Etter lunsj fikk elevene finpusse ro-ferdighetene i ro-orientering, og det ble 50-lek! På kvelden fikk de smake på krabbene de hadde fanget!

Torsdag startet vi i fjæra for å undersøke hva som lever der. Vi tok en nærmere titt på både alger og dyr, og de som ville fikk spise strandsnegler! Etter lunsj gikk vi på tur over moloene og over til fyret på Moøya. Underveis fikk elevene høre historier om forlis, stormer og redningsaksjoner som har preget Bjørnsund.

Uka raste avgårde, og med ett var det fredag! Utvask sto for tur, før elevene ble skysset tilbake til Bud.

Vi håper både elever og lærere har hatt ei fin uke på leirskolen!

Bildet kan inneholde: utendørs og vann