Enda en uke er over, og denne uka er det Røros, Glåmos, Brekken og Eresfjord som har vært på besøk! De fleste hadde reist langt da de endelig kom frem på mandag, og da var det godt å komme i gang med roinga kjapt. Bortsett fra at den siste gruppa måtte ta eksamen i en solid regnskur, var det fine roforhold og alle besto med glans.

Tirsdag fikk elevene virkelig teste roferdighetene, da de først rodde ut for å sette garn og teiner, og deretter rodde videre til Søre Bjørnsund. Der fikk de en omvisning på øya, og noen fikk se hvor Buamarit hadde gått på havet, før vi avsluttet turen med uttasundsrygby! Elevene fikk ikke bare sette garn og teiner, men også fiske med fiskebåten vår Nonstind. Der ble det litt fangst, blant annet en breiflabb! Etter at første husvask var godkjent den kvelden åpnet Emilie kiosken, til stor glede for elevene (og lærerne!).

Etter en god natts søvn var det på tide å dra opp både teiner og garn. Alle var veldig spente – hva hadde vi fanget i løpet av natten? Med god innsatts fra alle elevene gikk det fort å greie garn og tømme teiner. Det var ikke den store fangsten som vi kanskje hadde håpet på, men likevel var det mye spennende å se på, blant annet flere rødspetter og småsei, en rognkjeks og torsk. Elevene fikk smake på rogna fra rognkjeks, og Emilie viste og fortalte om hvordan torsken ser ut på innsiden. Etter lunsj på onsdag reiste elevene inn til Bud for å besøke Ergan kystfort, og da de var tilbake på leirskolen på kvelden var det Espens krabbeakademi som sto på programmet!

Den siste leirskoledagen startet vi med en ekskursjon til fjæra på Hammarøya. Der fant vi mange forskjellige dyr og alger som vi undersøkte og Emilie og Harald fortalte om det vi hadde funnet. Etter lunsj gikk vi på tur til fyret og fikk høre historier om livet på Bjørnsund i gamle dager, om stormer og forlis. På kvelden var det endelig klart for Buamarit-historien, til manges glede og noens forskrekkelse…

Klikk her for å se flere bilder fra uka som var!

Vi takker for besøket!