Ukesrapport uke 18

Vi har besøk fra innlandet; Vågåmo, Lesjaskog, Lesja og Lalm skoler er på besøk i finværet! De kom mandag ettermiddag og ble sendt rett ut på rundtur på øya og på ro-eksamen. Alle besto heldigvis, så da var det fritt fram å låne båtene på fritida!

Tirsdagen begynte med mye vind, men elevene viste roferdigheter og rodde ut garn og teiner selv! Etterpå hadde vi ro-orientering i havna. Det var ikke bare lett å finne postene og å få båten til å ligge rolig slik at de fikk lest oppgavene, men det gikk bedre og bedre! Vi dro også på havfisketur og dro i land både lange, sei og lyr.

På onsdag var det på tide å dra garn og teiner og se hva fangsten ble. Det begynner å bli varmere i havet og fisken har kommet tilbake til Bjørnsund, så vi fikk flere piggskater, rognkjeks og rognkall, rødspette, sandflyndre, hårvar, torsk og lyr! Etter lunsj sendte vi hele gjengen til Ergan kystfort, og på kvelden ble det selvsagt krabbeakademi med Espen nede på brygga.

På torsdag fikk elevene for første gang kjenne på noe annet enn sol og lett bris da været plutselig skiftet og det blåste opp til kuling! Det blåste hele dagen, men det satte ingen stopper på elevene. Vi var på fjæreekskursjon på Hammarøya og på fyrtur til Moøya, og elevene fikk høre mye om både dyreliv og historie fra Bjørnsund! Til middag ble det fiskesprell nede på brygga for første gang denne sesongen. Det var kjempesuksess! Sola skinte, maten var god og kong Neptun dukket til og med opp for å døpe elevene!

Vi takker for besøket og håper dere har hatt det fint på Bjørnsund!