Øye, Mo, Todalen, Stangvik og Folldal skoler har vært på besøk denne fine mai-uka! Mandag kom til til Bjørnsund i litt kaldt, men fint vær og etter en omvisning på øya måtte alle opp til ro-eksamen. Det gikk selvfølgelig veldig fint og alle besto lett! Været ble bare finere og finere, og mange var ute på fotballbanen og vannet til langt på kveld.

Tirsdag var det tid for å sette ut garn og teiner, og da det var gjort rodde vi til Søre Bjørnsund. Der fikk elevene en omvisning før vi avsluttet med uttasundsrugby! Vi var også på havfiske med Nonstind, og dro opp både torsk og småsei. Været viste seg fortsatt fra sin beste side, så noen badet også!

Neste dag var det dags for å dra opp garn og teiner igjen, og det var stor spenning i gruppa – hva hadde vi fanget i løpet av natta? I garnene fikk vi to piggskater, torsk, lyr, rognkjeks, rødspette og en berggylte, i tillegg til masse krabber i teinene. Vi undersøkte torsken og fikk blant annet se hva den hadde spist! Etter lunsj sendte vi elevene avgårde til Bud hvor de fikk omvisning på kystfortet. Etter middag var det samling nede på brygga og endelig tid for krabbeakademi, og de som ville fikk smake på krabbene de selv hadde fanget!

Torsdag startet vi dagen med en tur til fyret på Moøya og elevene fikk høre historier om livet på Bjørnsund i gamle dager, om forlis og stormer som har preget samfunnet her ute. Etter lunsj tok vi med hele gjengen på ekskursjon i fjæra, hvor elevene fikk i oppdrag å finne så mange ulike arter som mulig! En gruppe fant 15 forskjellige arter, og Emilie fortalte litt om de forskjellige dyrene som finnes i fjæra, mens Harald fortalte om de ulike algene som vokser her ute. Da vi kom tilbake fra ekskursjonen hadde kokkene rigget til griller, og det ble fiskesprell til middag! Elevene laget fiskepakker med fisk de hadde fanget selv, og da smakte det selvsagt ekstra godt! Senere på kvelden var det endelig klart for Bua-Marit-historien med Sigurd, noe elevene hadde gledet seg til lenge. Vi skremte dem godt, og på vei ut fikk de en overraskelse som Jittima hadde laget til dem.

Nå er elevene travelt opptatt med å vaske seg ut av rommene sine, og snart kommer Øybjørn og tar dem med tilbake til fastlandet. Vi håper dere har hatt ei fin uke, og ønsker dere velkommen tilbake!