Ukesrapport uke 21

Enda en uke er over, og denne uka har vi hatt besøk fra Øyer ungdomsskole! De kom tirsdag ettermiddag, og etter en deilig lunsj og en rask runde rundt øya gikk alle opp til ro-eksamen. Mange uten å ha rodd før! De lærte heldigvis fort, trosset vinden og alle besto til slutt.

På onsdag blåste det enda mer, men det stoppet ikke denne gjengen fra å dra på havfiske! Nonstind rullet godt og en del ble sjøsyke og matet krabbene, men det var verd det for fangsten var god. Elevene satte også garn og teiner og rodde til Søre hvor det ble omvisning og uttasundsrugby! På vei tilbake blåste det så mye at alle båtene måtte taues tilbake til leirskolen. Dét hadde ikke elevene noe i mot!

Torsdag var det tid for å dra opp både garn og teiner, og i teinene var det spesielt god fangst. Det er tydelig at krabbene har kommet opp på grunna, og vi fikk så mye at noen fikk leve videre. De fleste ble likevel kokt og elevene fikk smake senere på kvelden. Vi dro også opp torsk, lyr, rognkjeks og rognkall!

Fredag skinte sola, og det ble en fin tur til fyret på Moøya. Elevene fikk høre historier om moloen, stormer og forlis, og vi så på jettegryter og måsereir. Etter lunsj dro hele gjengen over til Hammarøya hvor vi undersøkte livet i fjæra. Innlands-elevene fant mye de aldri hadde sett før; tangsprell, sjøstjerner, snegler og anemoner! Tilbake på leirskolen hadde Roger og Jittima gjort klart til fiskesprell nede på brygga, og elevene fikk smake på selvfiska fisk!

I morgen reiser elevene sørover igjen, og vi takker for ei fin uke!