Ukesrapport uke 22

Finværet vil ingen ende ta, og denne uka er det elevene fra Sør-Fron og Øystre Slidre som har vært på leirskole her! Uka startet med mye vind, men elevene fikk likevel tatt roeksamen og de besto med glans hele gjengen. Tirsdag kom havtåka sigende, så dagen startet med dårlig sikt og mye vind, men elevene kom seg ut likevel og fikk satt både garn og teiner, og dratt på havfiske med Nonstind. Tåka letta utover dagen, og etter lunsj var det strålende sol!

På onsdag var det dags for å dra opp igjen garn og teiner, og det var mye spennende fangst! Piggskate, berggylte, en lomre, rødspette, torsk og lyr. Og mange krabber! Etter lunsj sendte vi elevene avgårde til Bud hvor de besøkte Ergan kystfort.

Torsdag var det fortsatt like fint vær, og vi startet dagen med en rusletur til fyret på Moøya. Underveis fikk elevene høre om forlis, ulykker og storfangst, og om Rokta-forliset. Etter lunsj dro vi til fjæra på Hammarøya hvor elevene fikk i oppgave å finne så mange ulike dyr som mulig. Vi viste og fortalte om de ulike dyrene, og også om algene som lever i fjæra og langs kysten vår. Og mange fant ut at de ofte spiste alger, uten at de var klare over det!

Til middag ble det fiskesprell, og elevene lagde aluminiumspakker med fisk som de hadde fanget selv, og grønnsaker og poteter. Det var veldig godt! Kong Neptun kom også på besøk og sørget for at alle fikk Bjørnsunddåpen før Buamarit-kvelden. Og for noen var ikke det nok, så det ble bading på brygga også!

Nå holder elevene på å pakke og rydde seg ut av rommene sine, og snart kommer Øybjørn og tar dem med til fastlandet. Vi håper dere har hatt en fin uke, og ønsker dere hjertelig velkommen tilbake!