Ukesrapport uke 23

Vårsesongen nærmer seg slutten, og denne uka er det Gåsbakken, Halsa, Rindal og Skåbu skoler som har vært på Bjørnsund!

Også denne uka har det vært veldig fint vær, men heldigvis fikk elevene litt vind de første dagene. Det kan ikke bare være lett å ro heller! Alle besto likevel ro-eksamen på mandag med glans, og garn- og teinesetting på tirsdag gikk også veldig bra. Vi trosset vinden og rodde til Søre Bjørnsund, og der fikk elevene se og høre litt om hvordan det var å leve der, og vi avsluttet selvsagt med uttasundsrugby! Tirsdagen er også den store havfiske-dagen, og alle elevene fikk prøve seg på sjøen. Det var både spennende og skummelt, men heldigvis mest spennende!

Onsdag var det tid for å dra opp igjen både garn og teiner, og se på fangsten! Det ble masse krabber, en fin torsk, to rognkaller og en sandflyndre. Torsken ble åpnet opp og elevene fikk smake både linsa og hjertet, og vi undersøkte hvilke deler av hjernen som styrer hvilke deler av kroppen! Det ble mye sprelling (også blandt elevene)!

På torsdag startet vi dagen i fjæra hvor elevene fikk i oppgave å finne så mange ulike arter som mulig. Det ble ulike snegler og muslinger, krabber, anemoner og fisk! Krabbene tok vi med tilbake til akvariet og matet fiskene med. Etter lunsj gikk vi til fyret på Moøya og underveis fikk elevene høre historier fra gamle dager, om stormer og forlis, og selvsagt også om Rokta-forliset.

Da vi kom tilbake var det tid for middag, og siden det var fint vær ble det fiskesprell! Da fikk elevene lage egne fiskepakker med fisk de hadde fanget selv! Det var like godt som alltid, og etter middagen kom kong Neptun og sørget for at elevene ble døpt på ekte Bjørnsund-vis.

Nå er elevene i full gang med opprydding og utvask, og snart kommer Øybjørn og tar dem med tilbake til fastlandet. Vi håper de har hatt en fin uke, og ønsker dere velkommen igjen senere en gang!