Heksekrabbe på Bjørnsund

I august fikk en fisker en overraskelse i garnet da han dro opp en heksekrabbe på Buadjupet utenfor Bjørnsund! Heksekrabben liker seg vanligvis minst 80 meter under havoverflaten, men kan leve så dypt som på 1200 meter. Det er bare observert observert fem stykker i Norge før, så det var et sjeldent syn! Fiskeren tok med krabben til leirskolen, og nærmere undersøkelser viste at det var en dame med intet mindre enn 110 cm mellom klørne!  Atlanterhavsparken i Ålesund ble kontaktet, og de suste til Romsdal og hentet den. Vi rakk akkurat å døpe Grimhild før vi sendte henne avgårde til Sunnmøre hvor hun nå bor sammen med tre andre heksekrabber.

Heksekrabben er en såkalt bærekrabbe fordi den bruker bakbena til å bære med seg små dyr eller alger på ryggen, og disse kan den bruke for å gjemme seg, eller å forsvare seg med!

Det er ikke første gang vi har fått besøk av en slik skapning på Bjørnsund. I 2016 var det en annen fisker som dro opp en slik og tok den med til leirskolen. Den fikk bo i leirskolens akvarium en stund, men den trengte mer boltreplass og ble sluppet ut igjen etter noen dager. Den fikk nok en lang og spennende vandring hjem igjen til dypet! Årets heksekrabbe fikk en annen sjebne, men hun har det nok fint i Atlanterhavsparken!