Etter en lang sommerferie er vi i gang igjen på Bjørnsund, og denne uka var det elever fra Ullavik, Brekkåsen og Åndalsnes skoler som var på besøk. Litt av en start på skoleåret!

Mandag var de kjapt ute i robåtene, etter en liten runde rundt øya. Det var skiftende vær, og noen av elevene fikk virkelig kjenne hvor sterke naturkreftene er! Det ble noen våte og forblåste elever, men alle besto eksamen og fikk bruke båtene på fritida. På ettermiddagen og kvelden var det mye liv på brygga, dét liker vi!

Tirsdag var det dags for garn- og teinesetting. Etter et lynkurs var elevene rustet til å dra ut, og ikke lenge etterpå sto krabbeteinene som perler på en snor langs bergene. Vi rodde videre til Søre Bjørnsund, hvor det ble en liten omvisning og selvsagt uttasundsrugby! På tirsdag var vi også på havfiske, og dro opp masse småsei!

Onsdag formiddag var vi ute for å hente både garn og teiner. Det hadde blåst opp en del, så elevene fikk prøve seg mot bølgene. Etter hvert blåste det bare mer og mer, og robåtene måtte bli tauet av motorbåtene. Det var ganske spennende! Vel tilbake på land fikk elevene se hva de hadde fanget, og det ble mange krabber, torsk, lyr, rognkall og en rødspette. Rognkallen og rødspetta fikk flytte inn i akvariet. På kvelden hadde Espen krabbeakademi, og elevene fikk smake på krabbene de hadde fanget tidligere på dagen!

Første økt på torsdag gikk til fyret, hvor elevene fikk høre historier om tiden før moloen, om forlis og stormer som har preget Bjørnsund. Vi så også etter dyr, og noen av elevene så en oter! Etter lunsj dro hele gjengen over til Hammarøya for å se på livet i fjæra. Elevene fant mange spennende dyr, men også mye søppel… Det tok vi selvsagt med oss, og vi fortsetter prosjektet med å holde fjæra fri for søppel!

På kvelden satt 90 spente elever og hørte Sigurd fortelle historien om Bua-Marit. Noen ble skremt, andre mente det ikke var skummelt i det hele tatt (men det tror vi ikke noe på).

Plutselig var det fredag, og alle vasket seg ut av rommene sine før Øybjørn tok dem med tilbake til fastlandet. Vi håper alle hadde ei fin uke, og ønsker dere hjertelig velkommen tilbake!