Mandag fikk vi besøk av elever fra Allanengen og Sellanrå skoler, og gjett om de var klare for leirskole på Bjørnsund! De fikk en fin tur over med Øybjørn, og etter en runde rundt øya var det klart for roing. Det hadde mange gledet seg til, og alle besto den beryktede ro-eksamen! Utover kvelden var det mye liv på brygga med elever som rodde, fisket og undersøkte livet i sjøen med sjøkikkert.

På tirsdag var elevene klare for å sette garn og teiner. Elevene måtte eine teinene selv, og det var det nok ikke alle som hadde gjort før. Men det tok ikke lang tid før fiskehodene hang godt på innsiden av teinene, klare for å lokke til seg sultne krabber! Da garn og teiner var satt fortsatte ferden mot Søre Bjørnsund, hvor elevene fikk en omvisning, og de fikk blant annet se hvor Bua-Marit hadde bodd! Som alltid avsluttet vi med en runde uttasundsrugby, før elevene rodde tilbake med vinden i ryggen. Tirsdag er også dagen for havfisketur, og elevene fikk prøve seg som ekte fiskere! Noen greide seg fint, mens andre lå strødd på dekk. Krabbene fikk i alle fall mat! Fisk ble det , og elevene fikk lære å bløgge og sløye fisken.

Onsdag før lunsj ble elevene sendt ut for å dra teiner og garn. Det ble god krabbefangst, og i garnene fikk vi både lyr og torsk! Emilie fortalte om torskens indre anatomi, og noen elever fikk smake på torskehjerte og -linse! Etter lunsj kom Øybjørn og tok elever og lærere med til Bud hvor de fikk omvisning på Ergan kystfort. På kvelden var det klart for krabbeakademi, og Espen fortalte om krabbenes liv, og til slutt fikk elevene smake på fangsten fra tidligere på dagen!

Torsdagen startet vi i fjæra, hvor elevene jobbet i grupper for å finne så mange ulike dyr som mulig. Det ble mange strandkrabber og strandsnegler, sjøanemoner, maneter og reker – blandt annet! Etterpå skrev elevene rapport fra ekskursjonen, og Emilie fortalte om de forskjellige dyrene, mens Harald fortalte om algene vi finner her på Bjørnsund. Etter lunsj ble det tur på fyret på Moøya, og elevene fikk høre historier om moloen, om stormer og forlis på Bjørnsund. På kvelden kom Kjell Arthur Rødal og fortalte om sin oppvekst på Bjørnsund, og elevene fikk endelig høre historien om Bua-Marit. Det var nok en del som så seg godt over skulderen før de gikk ut i mørket den kvelden…

Og så ble det fredag igjen gitt, og elevene er i gang med pakking og utvask. Vi håper de har hatt en like fin uke som oss!