Dagene flyr avgårde, og nå skal vi snart vinke farvel til elevene fra Innlandet, Berger, Fagertun og Gossen, som har vært på besøk denne uka! De kom mandag og ble raskt kastet ut i båtene – klare for ro-eksamen. Det gikk selvsagt veldig bra, og alle fikk ro-sertifikat, og dermed ro så mye de ville på fritida! Vi fikk også tid til en liten runde på øya, og elevene fikk høre litt om hvordan livet var på Bjørnsund før fraflyttinga i 1971.

På tirsdag bar det ut i båtene igjen, for på dagsplanen sto både havfiske med Nonstind, og garn- og teinesetting. Elevene egnet teinene selv, og på ettermiddagen sto teinene som perler på ei snor på begge sider av havna. Elevene rodde også til Søre Bjørnsund, noen i mer vind enn andre, men alle kom seg frem til slutt. Der ble det en liten omvisning, og selvsagt uttasundsrugby før turen bar tilbake til leirskolen på Nordre. På kvelden var alle elevene samlet på undervisningsrommet, og satt lutter øre da Kjell Arthur Rødahl fortalte om oppveksten sin på Bjørnsund. Det var mange spennende historier, men den mest spennende var nok den om Bua-Marit….

Onsdag dro vi garn og teiner! Det ble god krabbefangst, og i garnene fikk vi torsk, lyr, rognkjeks, rognkall og en lomre. Elevene lærte også litt om anatomien til torsken, og noen fikk smake på øyelinser og hjertet! Vi undersøkte også hjernen og så hva torsken hadde spist (en krabbe og litt tang). Etter lunsj dro hele gjengen over til Hammarøya for å undersøke livet i fjæra. Elevene fant 17 ulike arter, blant annet albuesnegl, muslinger, krabber, anemoner og eremittkreps! På kvelden hadde Espen krabbeakademi hvor elevene fikk lære om krabbens liv, og etterpå fikk de smake på krabben!

Torsdag startet vi med en rusletur til fyret på Moøya. Underveis fikk elevene høre historier om moloen, og om stormer og forlis som har preget Bjørnsund. Etter lunsj sendte vi elevene til Bud, hvor de fikk en omvisning på Ergan kystfort og lærte om forsvarsverket som de tyske soldatene bygget under andre verdenskrig. Spennende! Kvelden avsluttes med discotek på elevstua, og i morgen blir det utvask før de vender snuten hjemover, forhåpentligvis med mange nye, gode opplevelser, venner og minner!