Ukerapport uke 42

Enda ei uke er forbi, og denne uka har vi hatt besøk fra alle 7.-klassingene i Vestnes kommune! Mandag og tirsdag var vi ute i fint vær hele dagen, og fikk satt garn og teiner, og vært ute på havfiske. En gruppe traff på en småseistim, og fylte hele balja med sei i løpet av kort tid! Vel tilbake på land var alle kjapt i gang med å sløye fisken, og de ble gode også! Tirsdag hadde elevene også ro-orientering, og ei gruppe fikk rodd til Søre for å spille uttasundsrugby. Det ble 0-0, men det var ingenting å si på innsatsen!

Onsdag dro vi vegna, og blant fangsten var det både breiflabb og piggskate, og elevene fikk smake på fersk rognkjeks-rogn. Til lunsj kom regnet, så da passet det fint med en tur til Bud og kystfortet, og på kvelden ble det krabbefest på sløyebenken!

På torsdag var vi i fjæra og undersøkte både dyr og planter som holder til der. Det blåste mye, men vi kom heldigvis litt i le av naustene. Elevene fant mange forskjellige dyr: slangestjerne, albuesnegl, purpursnegl, krabber og eremittkreps! Vi gikk også på tur til fyret på Moøya, og underveis fikk elevene høre historier om moloen, livet på Bjørnsund i gamle dager og om om stormer og forlis som har preget fiskeværet.

På kvelden var det endelig duket for historien om Bua-Marit, til stor glede (og litt forskrekkelse) for elevene! Og vipps var uka over, og på fredag vasket elevene seg ut av rommene sine før Øybjørn kom og hentet dem.

Vi håper både elever og lærere har hatt ei fin uke!