For- og etterarbeid

For at elevene skal få mest mulig ut av oppholdet på Bjørnsund kan det være lurt å gjøre både for- og etterarbeid i forbindelse med leirskoleuka. På denne siden legger vi ut nyttige linker, aktiviteter og oppgaver som kan brukes i undervisningsopplegg på skolen. På media-siden finner dere nyhetssaker om Bjørnsund, og klippet fra Glimt av Norge på NRK kan være spennende å se før besøket her!

I tillegg kan det være nyttig å bruke heftene som elevene får utdelt på leirskolen når dere kommer tilbake til skolen. Sjødirektoratet og Redningsselskapets hefte «Vannviktig» med oppgaver, aktiviteter, tips og triks bygger videre på det vi underviser i på Bjørnsund. Heftet kan bestilles gratis her.

Leirskoledagbok

Ta gjerne med kamera slik at dere kan dokumentere leirskoleuka! Tilbake på skolen kan dere lage en dagbok fra oppholdet på Bjørnsund med både bilder og tekst! Vi har laget en mal som dere gjerne kan bruke, og her kan dere laste ned stemningsbilder fra Bjørnsund.

Boka kan enkelt skrives ut som et hefte, eller dere kan ha den digital!

Forslag til sider dere kan ha med i boka:
– Bilder og tekst om fiskene dere fikk på leirskolen
– Dyrelivet i fjæra
– Historier dere har hørt på Bjørnsund, kanskje med egne tegninger?
– Bilder fra aktivitetene
– Fulger/ dyr dere har sett på Bjørnsund
– Fakta om Roktaforliset

Quiz og kahoot

Filmer

Dyrelivet i havet rundt Bjørnsund

Ut i naturen: Fjæras hemmeligheter (NRK)

Senter for nye medier har laget en rekke filmer om livet i fjæra, som er verdt en titt. Her finner dere filmer om både dyrearter, alger og fugler!

Diverse

Lage mat av det dere finner i fjæra? Her finner dere noen spennede oppskrifter!

På Bjørnsund har vi mange ulike fuglearter. Kanskje dere kan lære de vanligste? Fugler på Bjørnsund

Foto: Lucas Danielsen